Czas gier i zabaw (I)

W jeden dzień potrafi bawić się w setki gier. Na żadnej nie jest w stanie skoncentrować się dłużej, nie kończy ich, nie wraca do zabawy, rzadko chce je kontynuować. Lubi zaczynać, ale już po chwili w jego głowie pojawia się inny pomysł, który domaga się natychmiastowej realizacji. Odrywa się od zabawy, aby zająć się czymś innym. Dla niego świat ciągle powstaje, jest dynamiczny i pełen początków. Jeszcze nie nauczył się dostrzegać kontynuacji i końca, dlatego na żadnej grze nie potrafi się skupić. Nie rozumie ich, widzi tylko jeden cel: wygrać. Rywalizacja nie ma dla niego żadnej wartości. Jak ma ją pojąć, jak ma jej doświadczyć skoro nie jest w stanie poświęcić jednej grze więcej niż 5 – 10 minut? Nawet nie chodzi o to, że zaczyna przegrywać. To go tylko denerwuje, ale nie z tego powodu rezygnuje z zabawy. Jest tak jak ze wszystkim, przestało go to interesować, idzie zająć się czymś innym.

Czasem wraca do porzuconych wcześniej gier i jak gdyby nigdy nic, chce je kontynuować. Tylko, że my nie zawsze pamiętamy, w którym momencie skończyliśmy. Za to on wie doskonale. Jego pamięć jest rewelacyjna. Bardzo dużo informacji rejestruje podświadomie i wiele z nich nie chce opuścić jego głowy. Dokładnie pamięta wydarzenia z wakacji albo tak nieistotną rzecz jak jazdę autobusem. Często zapamiętuje szczegóły, na które nikt nie zwrócił uwagi. Potrafi opowiedzieć o rzeczach, które wszystkim wydały się mało ważne. Być może jest tak, dlatego, że ma dopiero osiem lat. Nie musi pamiętać o wielu istotnych sprawach i jeszcze myśli się za niego. Dzięki temu ma dużo miejsca na kolekcję drobnych detali, które dla nas są niewidoczne.

Jednocześnie ma poważne problemy z zapamiętywaniem świadomym. Widać to na przykładzie liter i cyfr. Nawet wielokrotne powtarzanie daje mizerne efekty. Widać łatwiej zapamiętuje mu się odruchowo i bez przymusu. Potrzeba skoncentrowania się działa u niego inaczej, niż u nas. My przyswajamy wtedy najwięcej, on najmniej. Być może cały wysiłek wkłada wtedy w panowanie nad swoją uwagą, na utrzymanie koncentracji. Brakuje mu sił na przyswojenie informacji. Dlatego tak ciężko jest znaleźć skuteczną metodę nauki. Zarówno nowoczesne, jak i tradycyjne wymagają długotrwałego skupienia. Aby w pełni wykorzystać jego odruch zapamiętywania, należałoby wytapetować jego pokój literami i cyframi. Patrzyłby na nie codziennie, przebywał w ich otoczeniu i może wtedy szybciej by mu się utrwaliły. Szkoda, że ten pomysł jest trudny do zrealizowania.

W trakcie zabawy, gdy ma coś opowiedzieć, wyrzuca z siebie potok słów. Są nieułożone, bardzo chaotyczne i trzeba się domyślać, co chciał powiedzieć. Prosi się go o to, żeby mówił wolniej. Czasem ta prośba działa, ale zazwyczaj jego zdania są poplątane i nieskładne. To bardzo utrudnia komunikację z nim. Chociaż widać, że on bardzo chce się dogadać, pragnie coś przekazać, ale nie zawsze mu się to udaje. Mówi tak szybko, jak szybko się porusza. Chaos wynika także z tego, że on chce powiedzieć jak najwięcej, w jak najkrótszym czasie. W jego głowie pojawia się mnóstwo elementów, które są tak samo ważne i musi koniecznie o nich wszystkich opowiedzieć. Nie rozumie, że nie wszystko jest istotne, niektóre rzeczy można pominąć, bo my i tak je sobie uzupełnimy. Poza tym nie próbuje ułożyć sobie wypowiedzi, brakuje mu momentu zastanowienia. Dlatego jego historie są poszarpane i bardzo fragmentaryczne. Może pokrywa się to z jego postrzeganiem świata, które opiera się tylko na małych momentach. Brakuje ciągłości, uzupełnień jakich dokonujemy w sobie na co dzień. W taki sposób tworzymy w sobie porządek, nasza rzeczywistość układa się w całość, której układ nie jest przypadkowy. Wszystko, co jest, albo stało się nasze, jest takie z jakiejś przyczyny. Budujemy swój własny stabilny świat, który pomaga nam w komunikacji. On czegoś takiego nie ma. Dlatego tak ciężko mu się układa zdania.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s