Спутник: Brat

Miasto jest dziwne. Staje się sceną, na której rozgrywa się bardzo zwyczajna historia. Młody człowiek przyjeżdża do swojego brata. Ten okazuje się być zamieszany w różne ciemne sprawki i nagle młodszy brat staje się płatnym mordercą. Ta przemiana zachodzi bez jakiegokolwiek kryzysu, przełom jest niewidoczny. Ale coś cały czas dzieje się na drugim planie. W filmie Brat istnieje bardzo szczególne wewnętrzne napięcie, które oparte jest na konflikcie głównego bohatera z otaczającym go świat. Jednak nawet ten bunt jest dziwny.

Daniła Bagrow to człowiek znikąd. Niewiele wiemy o jego przeszłości, on sam wydaje się nią być mało zainteresowany. Żyje w tym czasie, w którym się znalazł. Ale nie ma zamiaru dostosowywać się do zewnętrznych warunków. On tylko wybiera i tym samym wpływa na otoczenie. Zmienia je, zmusza do tego, aby się zdynamizowało. Jego bunt polega na tym, że ze spokojnym uśmiechem przyjmuje rzeczywistość, nie ma wobec niej zbyt wygórowanych wymagań i oczekuje, że ona też da mu spokój. Chce po prostu żyć, dotykać rzeczywistości i cieszyć się nią. Jest bohaterem, który przemierza świat, zadaje pytania i poszukuje odpowiedzi. W jego osobie jest potrzeba uporządkowania przestrzeni, jednak Daniła Bagrow nie podaje konkretnej metody. Bardzo często pomaga słabszym, ale robi to w sposób brutalny, a nie dyplomatyczny. Jego agresja nie opiera się na chęci destrukcji. Jest to metoda rozbijania świata na małe elementy i w nich szuka sensu swoich działań. Obserwuje ludzi, patrzy na ich cierpienie, bardzo często sam je zadaje (w końcu zabija na zlecenie) ale cały czas pozostaje na zewnątrz. Daniłę Bagrowa można określić jako psychopatę, który morduje z zimną krwią i w ogóle się tym nie przejmuje. Jednak byłoby to zbyt duże uproszczenie. On nie czuje się panem życia i śmierci, przy strzelaniu nie wygłasza poruszających i głębokich filozoficznych tyrad, które świetnie opisałyby jego program naprawy rzeczywistości. Daniła Bagrow po prostu strzela, rani i zabija. Nosi w sobie naturalny związek ze śmiercią i to jest w nim przerażające.

Bohater nie określa się, nie staje po żadnej stronie. Przez cały film jest sobą. Poza nim tylko jedna postać przejawia życiową siłę – jest to Niemiec, handlarz, któremu Daniła Bagrow pomógł rozwiązać problem z haraczem. On też pozostaje na zewnątrz, ale nie życia tylko miasta. Okazuje się, że Sankt Petersburg posiada bardzo charakterystyczne właściwości: osłabia ludzi. Niemiec mówi, że miasta posiadają wielką siłę i tylko silni ludzie mogą w nich przetrwać. Jednak skąd miasta biorą energię, aby się rozwijać, aby każde z nich stało się wielkim przerażającym molochem? Wystarczy popatrzeć na bohaterów filmu Brat, aby odpowiedzieć sobie na to pytanie. Tą siłą napędową jest cierpienie. Każdy w filmie zajmuje określone miejsce w hierarchii i nie może go zmienić. Mało kto chce to zrobić, wolą pozostać w formie w jakiej istnieją. Każda zmiana może spowodować, że staną w obliczu nieznanych im dotąd niebezpieczeństw. Miasto żyje dzięki temu, że ludzie w nim powoli umierają. Najpierw zabiera im dusze i sprawia, że stają się pustymi maszynami, których zadaniem jest cierpieć i tym samym karmić miasto, później zabiera im wolność, a w zamian daje poczucie bezpieczeństwa w wyraźnie ograniczonej przestrzeni. Ten system próbował uszkodzić Daniła Bagrow. Udało mu się tyko wyciągnąć swojego brata. Miasto pozostało niezmienione. Pozostałym zabrakło odwagi, nie zaryzykowali, nie zmienili się.

Brat Aleksieja Bałabanowa jest filmem szczególnym. Brakuje tutaj estetycznych rozprysków krwi, umięśnionego bohatera i emocjonujących pościgów. Jest za to duża przestrzeń filozoficzna i bardzo charakterystyczna postać Daniły Bagrowa, który opuścił Sankt Petersburg i wyruszył do Moskwy. Wciąż szuka odpowiedzi i zadaje pytania. Zachował swoją siłę i wolność. Do samego końca pozostał sobą.

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s